2009. november 24., kedd

Almás rózsa pite


Közel egy hónapja Catnél láttam ezt a pitét, azóta terveztem az elkészítését. Elmúlt vasárnap Hálaadás vasárnapja volt országszerte a templomokban, a mienkben is. Nálunk ilyenkor már a szokássá vált közös ebédet hirdetik meg, amihez mindenki hozzájárul valamivel és a svédasztalosan felszolgált ételek között mindenki kedvére válogathat a jobbnál jobb falatok között. Erre az alkalomra készült ez a pite.

Holnapután, csütörtökön Hálaadás lesz, ez már inkább a család ünnepe. Ilyenkor összeülnek a rokonok, barátok és ami számomra nagyon megható az az, amikor körbeüljük a megterített vacsorázó asztalt, mindenki elmondja pár szóban, hogy miért hálás. Az elmúlt 1 év alatt történt jó dolgokra gondolunk, konkrétan megnevezve őket. Ilyenkor mindig elérzékenyülök, mert olyan sok dologért vagyok hálás!

Idén nagyon kedves barátaink hívtak meg az ünneplésre, remélem sikerül eleget tenni a meghívásnak, közöttük amúgy is családtagoknak érezzük magunkat.

Visszatérve a pitéhez, Catalina nagyon kreatívan tervezte meg ezt a pitét egy bizonyos versenyre. Az alma réteg alá fahéjjal fűszerezett marcipánt bújtatott. Sajnos az üzletben éppen nem volt marcipán, így valamit ki kellett találnom a töltelékhez. Először valami diósra gondoltam, aztán eszembe jutott a tőzegáfonya, vagy vörösáfonya (cranberry), amit nagyon szeretünk almával kombinálva, itt amúgy is része a Hálaadás napi ünnepi ebédnek. Ezért ennél az ötletnél maradtam, aztán beleraktam még jó néhány aszalt dolgot, mindent ami éppen volt itthon.

Erről eszembe jutott az a finomságos pite, amit Angliában ettem nagyon régen, ott karácsonykor nem hiányozhat a hagyományos desszertek közül, vaníliasodóval tálalják, rendkívül finom. Ott "mincemeat"-nek nevezik ezt a bizonyos pite tölteléket, én most ehhez hasonlót készítettem házilag. És finom lett ez is.

Hozzávalók a pitéhez:

  • 15 dkg liszt
  • 10 dkg hideg vaj
  • 1 tojás sárgája
  • 2-3 ek jeges víz
  • csipet só
  • 1 ek cukor

A lisztet, sót, cukrot összekevertem, majd összemorzsoltam a hideg, kockára vágott vajjal. Hozzáadtam a tojás sárgáját és a vizet (a liszttől függően) kanalanként adagoltam amíg összeállt a tészta. Folpackba csomagoltam és hűtőbe tettem 30 percre.

Közben elkészítettem a tölteléket. Az alábbi hozzávalók változtathatók ízlés szerint. Én csak úgy találomra pakoltam bele amit a polcon találtam, előtte lemértem, hogy hozzávetőlegesen meg tudjam adni a mértéket:

  • 10 dkg aszalt tőzegáfonya
  • 3 dkg aszalt ribizli
  • 4 dkg aszalt barack, apróra vágva
  • 3 dkg mazsola
  • volt 10 db maraschino cseresznyém, ezt is beleaprítottam
  • 1/2 tk reszelt narancshéj vagy citromhéj
  • 1/2 ek keményítő liszt
  • 1/4 tk gyömbér
  • 1/8 tk szerecsendió
  • 1/2 tk fahéj

Ezeket egy edényben jól összekevertem, majd felengedtem 1 dl almalével és 1/2 dl narancslével. Közepes lángon folytonosan kevergettem, még mindig túl sűrűnek tűnt, így még adtam hozzá 1/2 dl gránátalmalét (üdítő). Tovább főztem, már tetszett az állaga is, az íze is (megjegyzem, valami fenséges lett!!!), aztán hagytam kihűlni.

A pitetésztát kinyújtottam, piteformába tettem és visszahajtottam a szélét, majd 2 mutatóújjammal bordáztam. Ez nem is fontos, mert később úgysem látszik... Belekanalaztam a tölteléket, elsimítottam.



3 zöld almát meghámoztam (nálunk a pitéknél ez a fajta alma vált be, itt Granny Smith-t vegyetek), félbevágtam és 2-3 mm vékony szeletekre vágtam. Ebből kb. 2 és felet használtam el.

Elkezdtem körberakosgatni a pitét a szélétől kezdve a közepe felé.




Amikor megtelt a teteje, akkor még a sorok közé illesztettem 1-1 szeletet, hogy dúsítsam. Simán beférnek közé a szeletek, csak rakosgassuk, amíg szépnek látjuk! :) Nem lehet elrontani!!!
Ezután megszórtam porcukorral.
Vékony vajszeletekkel megraktam a tetejét, hogy sülés közben ne fonnyadjanak az almaszeletek, kb. 3-4 dkg vajat használtam. A képen látható mennyiségnél többet tettem!
220 C vagy 427 F fokra előmelegített sütőben 35 percig sütöttem, amíg az almaszeletek szélei pirulni kezdtek. Még forrón megkentem a tetejét felmelegített baracklekvárral, ettől szépen csillogtak a szirmok.

Időigényes az elkészítése, de megéri a fáradtságot, nagyon finom!
Cat, thanks for this recipe too! It was worth making it! Thanks for Your help as well!

24 megjegyzés:

Puszedli

Mindig tudsz valami újat mutatni. Nagyon szép!

Budai Evódia

kár, hogy ezt nem tekerni kell:P
olyan ügyes vagy te, Judit...köszi a sok sok ötletet

Tündi Daika

Nekem is nagyon tetszik... minden ami almás jöhet, szoktam mondogatni. tudnál segiteni, hogy teszed a neved a képekre?

Kiskukta

Gyönyörű lett ez is!!!!

Jade

Puszedli, aranyos vagy! Nekem is új volt amikor megláttam, nagyon ötletesnek tartottam. Sokszor azt kivánom, bárcsak kreativabb lehetnék, úgy csodálom azokat, akik ilyeneket kitalálnak!

Evódia, nem rossz az ötlet! Talán érdemes lenne kipróbálni a vajastésztásat ilyen nagyban! :)

Tündi, köszi Neked is! Az irást az ACDC kép szerkesztő programmal teszem rá. Ugyanott van ez az opció, ahol kicsinyited/nagyitod a képeket, forgatod, erősited a szint, stb... A jele ez: T. Szerintem mas kepszerkeszto programmal is lehet, en ezt használom. Sok sikert!

Kiskukta, koszonom szépen! Hogy vannak a lánykáid?

Ottis

Tényleg gyönyörű!

Süti Bazár

Nagyon-nagyon szép! Szenzációs az ötlet, de a kivitelezés is mesés! :))

Kata

Megint gyönyörű!!!
Áruld el nekem, az a pazar telt piros színű az aszalt gyümölcsöknél az a marachino cseresznye? valami gyönyörű színe van, én még nem láttam élőben. És 30 centis átmérőjű a formád? Mert feltétlenül kipróbálnám, bele vagyok szeretve...

Tündi Daika

Köszi:)

sedith

Gyönyörű. Ismét. Méghozzá fázisfotókkal! Egyszer biztos ezt is elkészítem!:)

Cat

I am so happy to have inspired you and I gope the people at church liked it. I'll help you with what I can any time you need me !

iri

Vajon ha nem mondok semmit ,eleg?

egycsipet

Csodaszép!!! :)
Ráadásul az íze is mennyei lehet, éhgyomorra kész gyötrelem ez most nekem. :D

L.Krisztina

Mindig remek művek kerülnek ki a kezeidből!!
Nem is tudom képes lennék-e ebbe a gyönyörűségbe belevágni a kést:)))

Jade

Ottis, Yasmine, koszonom!

Kata, igen az a piros az! Nemreg a Dalia puspokkenyeret is ezzel diszitettem, meg az ocsem szulinapi tortajat, mindkettorol van kep itt a blogon. En sem lattam azelott ilyet, de kivancsisagbol megvettem, mert olcso volt, 1,69 $ jol nezett ki a kis uvegcseben, kb. 25 szem volt benne.
A forma 28-30 cm atmeroju. Orulok, hogy tetszik! Sok sikert!

Tundi, szivesen! Remelem sikerul! :)

Sedith, remelem elvezed majd az elkesziteset, Neked is sok sikert!

Jade

Cat, they loved it! Someone asked for the recipe right away! I owe you, big time!

Iri, aranyos vagy! Koszonom :)!!!

Egycsipet, valoban nagyon finom. Mi nagyon szeretjuk a savanykas izeket, ebben a sok gyumolcs ize valami kulonlegesen finom!

Krisztina, koszonom, kedves vagy! A szeleteleskor kicsit elmozdulnak az almaszeletek, de meg mindig szep marad es finom, ami ugye legalabb olyan lenyeges, mint a kinezet!

szepyke

Pfffff.



Elájultam, azért nem szólok... Valaki felmosna???
Ez milyen szépséges! Gratulálok!

erős ildikó

Már megint egy remekmű Nálad, nem győzöm lementeni és kipróbálni a csodaszép és finom receptjeidet!:)

trinity

Judith,
profi a süti!!!Kívülről gyönyörű, ami belül van, az pedig fantasztikusan finom!!!

Cat

Happy Thanksgiving, Judith !

Tündi Daika

Igen sikerült, nem is tudtam, hogy ott mire van a T betű :P Még egy kérdés, te most Amcsiba vagy? Mert hogy láttam, hogy kanadai lisztet használsz... én is szeretem az itteni lisztet (kanadai) jokat lehet belole sütni. Csak elakadtam, a rétes lisztnél, nem tudod erre van ilyesmi és ha van hogy mondják neki angolul?

Jade

Szepy, :)))))))))

Napmatka, koszi!! Ezt igazan erdemes lementeni!

Trinity, koszi Neked is! Kedves vagy!

Cat, hope you had a Happy Thanksgiving too!

Tundi, orulok, hogy sikerult a betuzes :) En a Five Roses lisztet hasznalom a kelt tesztakhoz, ezt a kozeli uzletekben sajnos nem talalom meg, ezert ismeroseim veszik az o kornyekukon (Yonkers-ban). Csodalatosak a kelt tesztak ebbol. Amit itt a boltban kapok, pl. a kenyerliszt nem hasonlithato hozza. Reteslisztet itt nem lattam. Utanaerdeklodok, hatha ismeroseim tudjak... szolok ha lesz valami!

Wise Lady

Hát ez nagyon szép lett. Biztosan nagyon finom is volt.

Jade

Koszonom Wise Lady! Valoban finom volt, foleg a toltelek. Mar tervezem az ujabb sutit amihez ujra elkeszitem majd.

Related Posts with Thumbnails

Jade konyhája   © 2008. Template Recipes by Emporium Digital

TOP